Login voor leden

Vereniging Digitale Onderwijs Dienstverleners

Kennis, tijd en invloed

In de vereniging DOD (VDOD) werken leveranciers van diensten en systemen in onderwijs-ICT samen - daar waar dit nodig en nuttig is voor de aangesloten leden/leveranciers.

Bewezen nut en noodzaak
Aanvankelijk is de VDOD in 2004 opgericht om één landelijke standaard te realiseren voor de digitale overdracht van leerlinggegevens binnen onderwijsinstellingen. De gestructureerde samenwerking onder de paraplu van de vereniging heeft zijn vruchten afgeworpen - het tot stand komen van het digitaal overdrachtsdossier is het belangrijkste wapenfeit van de vereniging van de afgelopen jaren. In de loop van 2014 wordt het Digitaal Overdrachts Dossier (DOD) vervangen door OSO (OverstapService Onderwijs).

Invloed en efficiencyvoordelen
Een continuering van de samenwerking tussen leveranciers van onderwijssystemen is aantoonbaar zinvol vanwege een duidelijk gemeenschappelijk belang:

  • Systemen moeten in toenemende mate aansluiten en communiceren met een veelheid aan systemen van derde partijen (ketenautomatisering).
  • Consequenties van (overheids)maatregelen en vernieuwingen worden in automatiseringstermen én in termen van implementatie op scholen niet altijd overzien. De inzichten van de gezamenlijke softwareleveranciers leveren een belangrijke bijdrage aan een succesvolle invoering.
  • Het 'trechteren' van informatie bespaart alle betrokken partijen tijd en geld.

Ook voor dienstverleners
Ook voor dienstverleners in onderwijs-ICT is een bundeling van krachten via de vereniging DOD mogelijk. Hierbij wordt gedacht aan ontwikkeling van standaard roadmaps bij implementatietrajecten en trajecten voor beveiliging en privacy.